Fullständiga köpvillkor
Linköpings Trafikskola AB är medlemmar i Sveriges Trafikutbildares Riksförbund, STR. STR verkar för kvalitativ utbildning som leder till trygga, säkra och miljömedvetna förare. Linköpings Trafikskola AB ställer sig bakom detta.
Linköpings Trafikskola AB drivs som ett aktiebolag sedan 2011. Vi är godkända för F-skatt. Vi erbjuder körkortsutbildning, mopedutbildning, riskutbildningar och introduktionsutbildning. Vi tillämpar oss av STR:s policy gällande avbokningsregler/reklamations - och återbetalningspraxis (www.str.se).
Kontaktuppgifter
Linköpings Trafikskola AB
Vasavägen 13
582 20 LINKÖPING
Org. Nr: 556874-5490
Tfn: 013-12 75 02
E-post: linkopings.trafikskola@telia.com
§ 1 Beställning och Avtalsvillkor
Beställning av en vara eller tjänst sker på vår webbplats, via telefon, mail eller i receptionen. Genom att beställa en tjänst på detta utbildningsföretag blir du kund och användare av våra tjänster och accepterar härmed avtalsvillkoren i detta dokument genom signering.
§ 2 Minderårig, förvaltarskap
Om du är under 18 år måste du enligt lag ha dina föräldrars eller annan förmyndares samtycke för att gå med på våra avtalsvillkor. Detsamma gäller om du är myndig och har förvaltarskap. Innan du kan ingå avtal och inskrivning kan ske måste du kunna uppvisa för utbildningsföretaget ett skriftligt intyg undertecknat från din vårdnadshavare/förmyndare/förvaltare, om inte avtalsvillkoren kan ingås på annat godtagbart sätt. Målsmans/förmyndarens/förvaltaren signatur och namnförtydligande samt personnummer innebär att de åtar sig betalningsansvaret för allt deltagande och körning som du som elev har och kommer att medverka i vid aktuellt utbildningsföretag.
§ 3 Personligt konto via appen Elevcentralen
Ditt konto är personligt. Inloggning och lösenord skall användas av dig, du har själv ansvar för skydda detta. Linköpings Trafikskola AB är inte ansvariga för eventuell skada som uppstått om någon annan utomstående loggar in och använder ditt konto. Som kund har du tillgång till Elevcentralen och dess tjänster som bokning, betalning, dokument, meddelandefunktion och utbildningskort. Linköpings Trafikskola AB förbehåller sig rätten att stänga av kontot vid missbruk av tjänsten och/när tiden för tjänsten har upphört.
§ 4 Dina personuppgifter
Dessa är de du lämnat till oss och valt att uppge. Dina personuppgifter behandlas i enlighet med Dataskyddsförordningen. Vi kommer aldrig föra dina personuppgifter vidare till tredje part. Var noga med att alltid informera oss om du byter adress, telefonnummer och e-post för vår kontakt med er.
§ 5 Priser, Betalning och Avtalstider
Information om varan/tjänstens innehåll framgår i produktinformationen (om inget annan anges så är tjänster köpta hos oss giltiga i 24 månader, därefter förfaller tjänstens värde och den kan inte längre utnyttjas). Priserna anges i svenska kronor och inkluderar moms om inget annat anges.
Priset på varan/tjänsten är det som anges på webbplatsen, elevcentralen eller fastslagen lista i receptionen på beställningsdagen. Betalningen görs i samband med beställning/bokning eller senast 24h innan bokad tid. Vi tar emot betalningar via Swish, bankgiro, bankkort (Visa eller Mastercard) eller kontant. Vi samarbetar med NETS Payment Services. Eventuella delbetalning via lån kan ske via företag Resurs Bank och Klarna.
Avtalstider för företagets tjänster är enligt följande:
• Avtalets löptid för våra utbildningspaket löper ut efter 2 år. Därefter upphör rabatten och eventuellt resterande belopp återbetalas eller nyttjas för nya köp.
• Teoriappen Körkortsboken från STR. Tjänsten upphör när den köpta perioden löpt ut. Villkor för tjänsten finner du via länken; https://korkort.nu/villkor-korkortsboken
§ 6 Fakturering
Linköpings Trafikskola AB tillämpar fakturabetalning för de produkter och tjänster som kunden bokar och som inte betalas vid köptillfället eller innan utförande av tjänsten. Fakturan skickas till den adress som uppgetts vid inskrivningen. Det är upp till dig som kund att informera om förändrade adressuppgifter. Avgifter som tillkommer pga. felaktiga adressuppgifter debiteras. Betalningsvillkor är 30 dagar. Vid utebliven betalning tillkommer påminnelseavgift och dröjsmålsränta enligt Räntelagen. Är du under 18 år eller har förvaltare kommer fakturan att ställas till målsman/förmyndaren som samtyckt till avtalsvillkoren.
§ 7 Ångerrätt/retur (gäller endast distansavtal)
1. Du har rätt att frånträda detta avtal utan att ange något skäl inom 14 dagar, från det att du, eller någon annan som du angett, mottagit varan. Gäller avtalet flera varor som ska levereras var för sig, räknas ångerfristen från leverans av den sista varan. Gäller avtalet däremot återkommande leverans av varor under en viss tid, räknas ångerfristen från den dag då den första varan levereras.
2. För att utnyttja din ångerrätt ska du innan ångerfristen löpt ut skicka ett klart och tydligt meddelande om ditt beslut att frånträda avtalet. Meddelandet kan skickas per post eller e-post till den adress som anges i början av dessa köpevillkor. Gör du inte detta har du inte längre rätt att ångra ditt köp. På Konsumentverkets hemsida, www.konsumentverket.se, finns ett standardformulär som kan användas vid utövande av ångerrätten, Ångerblankett.
3. Om du utövat ångerrätten ska du utan dröjsmål och senast 14 dagar efter den dag då du meddelade oss om ditt beslut att frånträda avtalet återsända köpt vara. Varan/varorna ska returneras till adressen under kontaktuppgifterna ovan. Vid retur/ångerköp krävs underlag som styrker att köpet är gjort via detta bolag, exempelvis via följesedel, kvitto, ordernummer eller kontoutdrag. Retur får inte ske mot postförskott. Du ska betala kostnaden för återsändandet av varan.
4. Vid transport från dig till oss kan du bli ansvarig för varan om du agerat vårdslöst vid paketering, adressering eller val av transportör. Detta innebär att om varan kommer bort eller skadas under transporten till oss kan du bli ansvarig för detta. Du kan också bli ansvarig för varornas minskade värde till följd av annan hantering än vad som är nödvändig för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion.
5. Om du frånträder avtalet kommer alla betalningar du gjort att återbetalas, med undantag för extra leveranskostnader på grund av att du valt ett annat leveranssätt än den billigaste standardleverans vi erbjuder. Återbetalning sker med samma betalningsmetod som vid köpet. Detta innebär att vi sätter tillbaka köpesumman, med eventuella avdrag enligt ovan, på samma kort som du använde vid köpet. Återbetalningen sker inom 14 dagar från det att vi mottagit din retur eller du på annat sätt visat att varan sänts tillbaka.
6. Gäller avtalet en utbildningstjänst har du rätt att frånträda avtalet utan att ange något skäl inom 14 dagar från det att avtalet ingicks. Se ovan i punkt 2 hur du går tillväga för att frånträda avtalet. För det fall tjänsten på din begäran börjar utföras under ångerfristen är du medveten om att trafikskolan har rätt till ersättning för en proportionell del av det avtalade priset för den del av tjänsten som utförts. Genom att du bokar en lektion eller annan del av tjänsten under ångerfristen gäller det nämnda villkoret.
§ 8 Avbeställning och avbokning
Förutsatt att beställning av varan inte skickats har kund möjlighet att avbeställa, utan kostnad, hela eller viss del av beställning av genom att kontakta oss per telefon eller via mejl.
Vid avbeställning innan utbildningen har påbörjats tillämpas STR:s praxis enligt följande:
En utbildning ska anses påbörjad om trafikutbildaren har utfört någon del av den avtalade utbildningstjänsten. Om ingen del av tjänsten har utförts ska utbildningen inte anses påbörjad.
Om avbeställningen avser en kurs och avbeställningen görs senast en vecka innan kursstart betalas hela kursavgiften tillbaka. Dock med avdrag för kostnaden som uppstått för registrering i vårt system i samband med bokningstillfället.
Sker avbokningen av kursen senare än en vecka innan kursstart debiteras kunden 50% av kurskostnaden i avbokningsavgift. Vid avbokning senare än 24h innan kursstart debiteras fullpris.
Avbeställning efter att utbildning påbörjats
Om avbokningen gäller enstaka lektionstillfällen exempelvis körlektion sker avbokningen utan kostnad om avbokningen gjorts senast 24 timmar innan lektionsstart. Avbokningen skall ske via Elevcentralen, mail eller telefon för att detta ska vara giltigt. Sker avbokningen senare än 24 timmar innan lektionen börjar och lektionen inte bokas av annan kund debiteras normalt fullpris av lektionens kostnad.
Vid avbeställning av en påbörjad kurs har trafikutbildaren rätt till ersättning för den del av undervisningen som genomförts. Återbetalning av kvarvarande utbildningsdel görs med avdrag av en avbokningskostnad som normalt är 75% av kvarvarande lektionerna. Vid sjukdom eller oförutsedda händelser som kunden inte kunnat förutse har trafikutbildaren inte rätt till ersättning. Kunden ska på trafikutbildarens begäran styrka åberopat förhinder med läkarintyg vid sjukdom eller med annat godtagbart intyg vid övrigt förhinder.
Gäller avtalet utbildningstjänst som inte beskrivits ovan tillämpas STR:s praxis angående ersättning och återbetalning vid avbeställning m.m. Du finner denna praxis på www.str.se.
§ 9 Alkotest
Linköpings Trafikskola AB använder alkolås. Vid körlektion kan du förväntas att utföra ett godkänt utandningsprov. I annat fall har utbildningsföretaget rätt att avbryta lektionen med full debitering.
§ 10 Personal på trafikskolan
Lärarna som utför lektioner på utbildningsföretaget är behöriga och följer företagets undervisningsplan och dokumenterar elevens utbildning. Deras arbete leds av utbildningsledaren på utbildningsenheten. Personalen genomför återkommande kompetensutveckling och omfattas av kollektivavtal/konsultavtal. Ibland har utbildningsföretaget lärarkandidater som åker med på lektioner och gör sin praktik under handledning av utsedd lärare.
§ 11 Upphovsrätt och nyttjanderätt
Allt material är skyddat av lagen om upphovsrätt.
§ 12 Friskrivning från ansvar
Utbildningsföretaget tar inte ansvar för avgifter som kan tillkomma vid påminnelse eller inkassokrav om kunden ej uppgett rätt adress eller uppdaterat oss med rätt uppgifter.
§ 13 Ändringar av dessa Avtalsvillkor i Elevcentralen
Avtalsvillkoren kan komma att ändras under utbildningen. Då kommer detta att aviseras på Elevcentralen. Ett godkännande av avtalsvillkoren via Elevcentralen, anses att kunden accepterat avtalet.
§ 14 Reklamation
Om en vara är felaktig, felexpedierad eller transportskadad ska du så snart som möjligt kontakta oss då du enligt konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen måste reklamera inom skälig tid från det att du upptäckte felet. Vidare gäller enligt dessa lagar att reklamation som huvudregel aldrig kan ske senare än tre år från det att varan har mottagits eller tjänsten har avslutats.
§ 15 Vid eventuell tvist
Linköpings Trafikskola AB kommer att göra allt för att du som kund skall bli nöjd. Skulle vi misslyckas med detta skall du som kund i första hand vända sig till Danijel Ziza på Linköpings Trafikskola AB. I annat fall skall du som kund vända dig till STR:s Reklamationsnämnd (www.str.se/reklamation), eller Allmänna reklamationsnämnden (www.arn.se).